Tvorba první místnosti


V tomto tutoriálu se naučíme základní metody stavění mapy. Nejprve vybereme texturu "caulk". Jděte do seznamu textur (hlavní nabídka Textures) a vyberte "common". Po menší pauze, při které editor nahrává textury se vám objevily v seznamu textur (klávesa T) všechny textury z položky "common" (je jich víc než jich vidíte a proto když jich chcete vidět víc buď použijte pravý posuvník nebo držte pravé tlačítko a posouvejte myší dolu). Vyberte tedy texturu "caulk". Jestli nevíte jak vypadá tady je obrázek :  

Jdeme si udělat místnost. Neuděláme to jako v jiných tutoriálech pomocí funkce "hollow" ale budeme budovat místnost stěnu po stěně. Je to tak lepší protože funkce "hollow" ne vždy vykresluje brushe správně.
Takže teď si uděláme podlahu. V pohledu shora (top) klikněte levým tl. držte a tahem udělejte plochu - udělejte jí velkou 256x256 bodů. Když se vám to nepodaří hned napoprvé, tak klikněte levým tlačítkem nad hranu kterou chcete zvětšit a posunujte myš nahoru resp. do strany, váš brush se zvětší/zmenší. Ve stavovém řádku budete vidět, že výška tohoto brushu je 8 bodů (Z:: 8.0). Takto je to v pořádku, přesuňte tento brush na začátek mřížky do bodu 0,0. Uděláte to tak že kliknete do středu brushu levým tl. necháte stisknuté a přesunete na tyto hodnoty. Červená čára okolo brushe indikuje že právě tento brush je označený. jestli jste to už dokončili stlačte klávesu "ESC" na odznačení brushe.

Místnost nemá jen podlahu, měli by jsme udělat i stěny. Vytvořte stěnu vedle vaší podlahy jak je to zobrazené na obrázku dole. Udělejte tuto stěnu 16 bodů širokou. V pohledu zboku nebo zepředu (side, front) vyzdvihněte tuto stěnu do výšky 256 bodů. S označenou stěnou kterou jsme právě udělali stlačte klávesu "space" (mezerník). Takto zkopírujeme stěnu (takto můžete zkopírovat cokoliv, například entity). Přesuňte zkopírovanou stěnu na druhou stranu podlahy. Podívejte se na obrázek dole:

Uděláme si druhé dvě stěny. Zkopírujte jednu z vašich hotových stěn a stlačte klávesu "R". Tímto se vám aktivuje tzv. "Free rotation" mód, který znamená "volné otáčení" (rotace brushe). Otočme naší zkopírovanou stěnu o 90 stupňů. Po dokončení otáčení stlačte znova klávesu "R" (zruší se mód rotace). Přesuňte brush na pozici, kde má být. Zkopírujte i tuto stěnu a přesuňte jí na druhou stranu, takže by jsme už měli mít něco jako místnost bez stropu (viz. obrázek dole).

Na dokončení místnosti v pohledu zepředu zkopírujte podlahu a přesuňte jí nahoru nad místnost tak, aby jste vytvořili strop. Takto jste dokončili místnost. Mělo by to vypadat takto (pohled uvnitř místnosti).

TEXTUROVÁNÍ

Teď si pojďme otexturovat vnitřek místnosti. Přesuňte kameru tak, aby jste viděli vnitřek místnosti v 3D pohledu (jako na předchozím obrázku). Teď potřebujeme otexturovat jen 6 stran které hráč bude vidět (každý brush má 6 stran). Na to aby jsme označili jen jednu stranu z těchto 6 stran stlačíme kombinaci kláves CTRL + SHIFT + levé tlačítko myši na stěnu kterou chceme označit. Označte 4 vnitřní stěny a vyberte z menu Textures -> austria/walls. Označíme texturu podle obrázku (nebo si můžete vybrat vlastní texturu je to jen na vás, označená textura má červené ohraničení).

To samé uděláme s podlahou a stropem, až na to že na strop a podlahu použijeme jiné textury. Například na strop použijeme textury z menu Textures -> austria/ceiling a na podlahu austria/floor (všiměte si že textury jsou určené, kam přijdou walls-textury stěn, ceiling-textury stropů, floor-textury podlah, apod.). Tímto jsme dokončili texturování místnosti.

SVĚTLA

Teď si do místnosti přidáme světlo. V pohledu shora (top) klikněte pravým tlačítkem a vyberte ze seznamu "LIGHT" což znamená světlo. Vložili jsme světlo, teď ho přesuneme (stisknutým levým tl. myši) tak, aby bylo ve středu místnosti. Světlo se dá ještě různě upravovat jako intenzita, barva, apod. to si vysvětlíme v jiném tutoriálu. 

STARTOVNÍ POZICE HRÁČE

Když máme přidané světlo stačí už jen přidat startovní pozici hráče (player start) to znamená, že na tom místě se objevíme po startu mapy. Stlačte klávesu "ESC" na odznačení všeho co je ještě označené a klikněte pravým tl. myši na pohled shora a vyberte info->player_start. Uvidíte červenou entitu. Přesuňte ji (nejlépe z pohledu front nebo side) nad podlahu. Měli by jste vidět něco takového:

Můžete nastavit i směr, jakým se bude entita po nahrání mapy dívat. Stačí aktivovat mód rotace "R" a v pohledu shora (top) označenou entitu natočit jak jen uznáte za vhodné. Dokončili jsme první místnost a teď jí už jen stačí zkompilovat a spustit ve hře. Kompilaci vysvětluji v jiném tutoriálu.